Monday, September 7, 2009

ibu, ibu, ibu




hari ni, 18 ramadhan jam 1.45 ptg, SP bergegas ke KTM seremban utk ziarah nenek SP yang SP panggil wan..wan sakit jantung, dan keadaannya semakin tenat.dari KTM seremban abah dan ibu yang dah sedia ada dkt hospital dtg jemput SP.

sesampainya di hospital, ibu dan SP bergegas naik ke wad kecemasan di tingkat 4 dan nmpk semua adik beradik ibu berkumpul di luar bilik..senyuman tak terukir..SP sedari awl lg pun perasan mata ibu merah menahan sedih.ibu juga seorang anak dan ibunya sendiri yang sedang terlantar di katil itu...

SP berdiri disamping ibu bersama membacakn surah yassin..mengalir lagi air mata ibu, bertambah deras air mata SP melihat ibu ditambah dengan keadaan wan yang diselirati tiub tiub dan entah berapa banyak lagi wayar yang disambung ke badannya..terlalu sedih untuk SP gambarkan..

dan SP merasakan keputusan utk tidak ke kelas petang tu bukanlh keputusan yang tidak bijak..sekurangnya SP ada disisi ibu disaat ibu sangat memerlukan sokongan..SP disisi ibu sepanjang masa itu dan berharap hatinya tidak lemah..

mudah mudahan ALLAH selamatkan wan daripada sebarang perkara tak diingini...semoga kami sekeluarga tabah menghadapi apa jua halangan yan menimpa kami...

puisi ini SP tujukan khas buat ibu tersayang...

air matanya jatuh lagi,
khabaran itu benar mencabar naluri tabahnya,
ibu, sungguh aku tidak sanggup melihatnya,
walau begitu wajah ibu setia resah,
menanti apalah berita nantinya,
linanglah duhai air mata ibu,
basahlah wahai pipi ibi,
kerna aku kan juga begitu,
kernaku tahu makna kasihmu padanya,
kerna lumrahlah itu si anak setia,
maka aku tepatlahku disitu,
biarku tinggalkan duniaku untukmu,
meski seindah mana ia bakal menjemput,
hari itu engkau bisa kudakap,
waktu itu kugenggam utuh tanganmu ibu,
saat itu kukucup kasih umbunmu,
agar kau tahu, kau fahami duhai ibu,
bahawa aku bermaksud menenangkanmu,
maka berbahagialah aku si anakmu,
andai tertunai mahuku
aku bisa walau setiap detik indahku kuberi padamu,
biar kau tersenyum kerna itulah utuhnya kami
namun kupinta wahai ibu,
jangan lagi duka itu kaupendam sendiri,
izin beban dukamu kubantu,
jangan air mata itu dilinang tanpa tahuku,
izin linangmu walau setitis kusapu,
kerna tiada lain wahai ibu,
kerna aku anakmu...

No comments:

Post a Comment