Thursday, June 25, 2009

...bila tubuh bicara...

dalam basic communication yang SP belajar, berkomunikasi ni ade bnyk cara. sampai benda yang kite buat tanpa niat utk menghasilkan 1 komunikasi pun adalah sejenis komunikasi, sedar atau tak(accidental communication). jadi kite sememangnya kena berhati hati dalam setiap bende yang kite buat agar komunikasi yang orang lain bakal buat tanpa sedar kita bukanlah komunikasi yang negatif..dkt sni SP bagi sikit adaptasi drpd karya Dato' fadzillah kamsah tentang percakapan tubuh,memandangkan bahasa tubuh ni biasanya lebih berkesan drpd bhsa mulut. jom kite tgk sikit utk tmbh pngetahuan..

SENYUM =)

sedar tak sedar, senyuman adalah antara faktor terpenting utk mengisyaratkan pada orang lain sama ade kite ni si peramah yang sedia bercerita & mendengar atau si sombong yang tertutup & lebih suke ber-priversi. janganlah naik angin pada yang beranggapan negatif sebab kebiasaanya mereka ni akan menilai mengikut pandangan pertama. jadi bagilah positive perception tentang diri pada orang lain,sama ada orang tu kite kenal ke tak kenal.

'ish orang kenala faham yang muka saye ni memang naturally muka yang mcm sombong/garang/susah senyum, bukan dibuat buat. tapi sebenarnya baik & very understanding orangnya'..tu la alasannya..
tapi jganlah espect semua orang kenal kite..kite yang lebih kenal diri ni mcm mane kenalah atasi kelemahan yang macam tu.caranya, biasakan diri untuk senyum, senyum & senyum.orang lain pun senang nak kwn dgn kite.

TEGAS


utk tunjuk yang kite faham & ambil serius tentang ape yang si sahabat kite cerite pd kite dengan cara yang tak perlu diterjemah guna perkataan ialah dengan cara anggukkan kepala semasa mendengar atau bagi respons dalam nada yang tegas, bukan marah.

perlakuan ni sebenarnya sangat diharapkan oleh sahabat kite terutamanya yang tengah ceritekan masalahnya pada kite. dia akan rase yang kite btul2 serius nak dengar masalah kite, bukan sekadar jaga hati je.

BONGKOKKAN SIKIT BADAN

bile kite buat macam ni, kite sebenarnya menunjukkan pada sahabat kite yang kite berminat nak teruskan perbualan dgnnya. tapi jgnlah tunduk over sgt, itu mcm perli je, mcm menghina pun ade.berpada padalah..


SENTUHAN


sangat memberi impak kalau kena pada tempatnya sebab itu menunujkkan yang kite ni peduli & ambik berat. tapi buat dgn yang muhrim je lah. cara nak tunjukkan yang kite mesra & peduli, letakkan tgn kiri atas tgn kanan masa berjabat tgn,sentuh lengan,tepuk blkng, atau berikan pelukan.
sentuhan fizikal ni membari lampu hijau yang kite sedia dgr luahan rasa si sahabat tadi

PANDANGAN MATA


Mata sangat mudah mempamerkan perasaan, pada yang mahir membacanyalah. renungan mata boleh jadi interaksi yang sangat berkesan sbb itu menunjukkan kite hanya fokus pada si sahabat tadi. jadi kalau kite pencerite masalah & dapati kwn kite tu matanya melilau ke mane mane entah, maknenye dia kurang minat nak dgr masalah kite.ape perasaan kite agaknye?? mesti sakit rasenye..jadi jgnlah buat yang sama pada orng yang datang & beritahu masalah dia pada kite..what you give, you'll get back!!!!!

No comments:

Post a Comment