Wednesday, June 30, 2010

aku yang cemburu

patutkah sebenarnya cemburu itu SP wujudkn? oh rasa ini tiada kaitannya dengan mainan perasaan antara 2 jiwa mahupn hati, tiada juga hubungnya dengan perbandingan wajah mahu pun fizikal antara insan lain dengan SP sendiri.. sebaliknya cemburu dek kerana perbandingan jarak tempat menuntut ilmu antara SP dengan sahabat SP yang lain..

hakikatnya hati SP ini hati yg juga biasa. melihat sahabat lain mencari ilmu di negara orang sedang SP di sini... SP berkira kira juga pada mulanya utk taip post kali ini..bimbang ada yang salah sangka bahawa Sang Penulis ini langsung tidak bersyukur walaupun sudah mendapat tempat di UIA. mungkin ada juga yang berpendapat bahawa SP lebih membanggakan sistem pembelajaran negara lain berbanding negara sendiri. aduh, hujjah apa yang SP ada utk menentangnya?

Jordan, Jepun, Australia, Mesir, Kanada, Madinah, USA... hebat kalian mengembara.. benar kata kak hanan, senior SP di UIA, itu rezeki kalian. sedang rezeki SP di sini..sikit pun tak berani SP nk sangkal soal rezeki ni.. kerja ALLAH belaka...

SP juga teringin benar duduk menuntut di negara orang tapi mungkin saja waktunya belum benar sesuai utk SP. ya, belajar di mana pun yang paling utama semestinya berkat. justeru SP bersykur masih berada di sini. mencari ilmu tuhan yang tak pernah habis. tiada kurangnya di sini. malah lebih baik mengikut pandangan SP.

kiranya inginkan environment yang tenang, ada surau Mahallah Asiah, maklum saja, segan orang nk buat bising di surau.. rasa nak dikelilingi pelajar antrabangsa, naik bas metro selepas habis solat jumaat. mahukan makanan yang pelbagai, berjalan ke kafe mahallah Aminah. nak rasa seperti dalam musim sejuk, masuk kelas set air cond no 16. musim panas, pindah terus ke kelas yang air cond nya tidak berfungsi. pemandangan menarik? bumi ini ciptaan Allah..segalanya cantik, semuanya menarik., berbeza mengikut iklim dan suhu juga bentuk muka bumi tapi sangat sesuai di tempat masing masing..

kuat mana pun cemburu SP ni, sedar benar SP bahawa kedua duanya ada kebaikan tersendiri.. cuma terpulang pada kita dari sudut mana kita lihat kebaikannya. pokoknya syukur sangat indah..dari situ SP mula melihat dari sudut yang tak pernah SP fikir logiknya ada.

tapi perlu SP tahu bahawa perjalanan ini masih jauh.. & peluang utk mengembara di muka bumi tuhan ini insyalah masih ada. tak mustahil 1 hari nanti SP pula akan ke luar negara, masih ada ruang utk bnyk perkara, insyaallah, insyaallah..... impian tu masih tertanam,, niat itu tak pernah padam.,.... biar SP harumkan nama ibu abah di mana pun SP berdiri.......


2 comments:

  1. slm..
    kadang2 kita terlupa yang ALLAH akn bg kpd kita apa yang kita perlu bkn y kita nak..
    mgkn blm msa y sesuai untk enti ddk d ngra org.. ingtlh Allah Lebih Mengtahui segalanya..
    InsyaALLAH impian enti akn tercapai untk merantau mencari ilmu..tapi mesti luruskan niat kita.. peringatan buat diri ini jga,,

    ReplyDelete